全国大会出場者

2年 国際教養科 長谷川 心那 さん
第11回全国高等学校英語スピーチコンテスト 全国大会 第2位

3年 普通科 本多 絢音 さん(ソフトボール部)
第72回国民体育大会 出場(ソフトボール)

3年 普通科 夏山 日菜子 さん(美術部)
全国高等学校総合文化祭美術・工芸部門 出展

3年 普通科 杉本 大騎 君(陸上競技部)
全国高等学校総合体育大会陸上競技大会 出場

国際教養科2年 長谷川 心那(はせがわ しな)さん


1 平成29年度 第25回愛知県高等学校英語スピーチコンテスト尾張地区予選会 第3位(9月24日)
タイトル “Allow Me to Have Two Passports”

2 平成29年度 第25回愛知県高等学校英語スピーチコンテスト(県大会)第1部 第1位(10月21日)
この結果、東海・北陸ブロック大会出場

3 第11回高等学校英語スピーチコンテスト東海北陸ブロック大会 第2位(11月12日)
この結果、第11回全国高等学校英語スピーチコンテストに出場

4 第11回全国高等学校英語スピーチコンテスト 全国大会 第2位 (2月11日)
本校の日頃の英語教育におけるスピーキング力育成の成果が表れ、大変嬉しいです。
本校、国際教養科3年間のスピーチ指導
 1年:スピーチのデリバリーを中心に基本的な姿勢を学ぶ
 2年:スピーチの内容構成について学ぶ
 3年:ビジュアルを使ったプレゼンテーションを学ぶ


【発表原稿】
Allow Me to Have Two Passports
HASEGAWA Shina
Bihoku Senior High School

  Let me guess. When you saw my face, the first word that came to your mind was “Half”. Yes, my mother is Japanese and my father is Iranian. I am, a so-called “Half”. As you can imagine, there are some advantages and disadvantages for children like me. For example, I am a Japanese-Iranian bilingual. That’s an advantage. When I am in a group, I usually draw attention because of my appearance. Is that an advantage? It depends.
  But for me the biggest disadvantage of being a “Half” is the feeling that I am not completely accepted as Japanese if I keep my Iranian side. Iran, most countries in North and South America, and Europe allow people to have dual citizenship. But Japan doesn’t. Therefore, when I am 20 years old, I will be forced to choose between being a Japanese citizen or an Iranian citizen. That is a difficult decision, just as difficult as if you asked me: Which parent do I love more?
  In fact, there are three good reasons why I think the Japanese government should amend the Japanese Nationality Act to allow dual citizenship. First of all, Japanese children born in bicultural families are unique assets to Japan, who could culturally contribute a good deal. Japan spends a significant amount of money, time and energy on international exchanges and scholarships to send students abroad, hoping that they can acquire cross-cultural understanding and a global mindset. In the future, those students are expected to play an active role in the global society. In my case, cross-cultural exchanges are just a part of my daily life. I constantly struggle with issues caused by the cultural differences in my own family and among my friends. I’m sure those struggles help prepare me for working in the world. Also most of my “half” friends are in a similar situation. Therefore, those “Halves” will be great assets to Japan for interacting successfully in the global society.
  Second, allowing dual citizenship could help Japanese companies compete in markets worldwide. Most countries have strict regulations and limits for foreigners to do business in their countries. In addition, Japanese companies have to prepare ‘Japanese employees’ for international assignments as well as hire local people, which cost a lot for those companies. However, hiring Japanese persons with dual citizenship would reduce cultural problems in marketing products and managing human resources. In turn, this would reduce the costs and increase the probability of being successful overseas. This will then be a catalyst for economic growth.
  Lastly, but most importantly, I believe that all “halves” could become civil “peace keepers”. As long as I can keep both my Iranian and Japanese passports, I would work as hard as possible to prevent war between Japan and Iran. And I believe that my friends whose father or mother is an American, a Chinese, a Filipino, a Korean, or a Brazilian, to name a few, feel the same. According to Japanese demographic statistics in 2016, there were one million babies born in the previous year. Among them, 33,000 babies were born to parents who have a transnational marriage. In other words, 1 out of 30 babies are to face a difficult decision in the future like me. This is a number that we can’t ignore or marginalize. Please allow all of us to have dual citizenship. This one simple act could be a safe and certain step to ensure Japan’s security and prosperity ? and for peace world-wide.

【スピーチコンテスト日本語要旨】
 日本は多重国籍を認めていないために、イラン人を父親に持つ自分は、成人後に父親か母親か、どちらかの国籍を、選択しなければならない。多重国籍を認めることは、日本にとっても有益である理由を、文化、経済、平和維持の3点から主張する。


東海・北陸ブロック大会
長谷川 心那さん

東海北陸大会
第2位
全国大会出場
おめでとう!

 昨年は、尾張地区大会で本校生徒が優勝、準優勝しましたが、今年は県大会でもすばらしいスピーチを披露し、 東海北陸ブロック大会に出場しました。さらに、そこで第2位となり、全国大会出場を決めました。

 実は、本校2年生は11月10日から12日まで沖縄に修学旅行に出かけていましたが、長谷川さんはこの東海北陸ブロック大会に出場するために、11日夜に愛知県に戻り、翌朝金沢に向けて出発するという強行スケジュールの中で、この快挙を成し遂げました。